Opel Olympia Rekord 1958

Gammalt skrot

Hörneås historia

Startsida

Opel Olympia Rekord 1958- Rune Öström berättar

Häromdagen berättade Becken-Webben om Hörneåskogens egen Opel Rekord, en bil som dessvärre sett sina bästa dagar. En av Becken-Webbens läsare och distansskribenter – Rune Öström - är veteranbilsintresserad. En av Runes bilar är en drygt 50 år gammal Opel Rekord, i betydligt bättre skick än den som figurerade i Hörneåskogen. Så, det gav sig naturligt att fråga Rune om han kunde bidra med lite bilhistorik kring byns egen Opel.

Rune titulerar sig ”Håknäspojken i förskingring”. Håknäs är en by med närhet till Hörneå, och "förskingring" betyder flytt söderut sedan ganska många år, till Rosersberg invid Arlanda. I det moderna samhället blir Hörneå by åtkomligt, i när och fjärran, kan man konstatera.

Bild 1. Rune Öström presenterar sig själv via sitt visitkort, däribland en Opel Rekord modell P1 ses till vänster. Bilen med trumpeter på motorhuven verkar även intressant, kanske något att återkomma till. En svensk klassiker ses till höger.

Rune berättar följande angående sin egen Opel Rekord:
Opel lanserade 1936 en av de första bilarna med självbärande kaross, dvs det fanns inget ramchassie som bar upp karossen. Modellen döptes till Olympia pga Olympiaden i Tyskland detta år. Namnet Olympia behölls även under efterkrigstiden. Från 1958 års modell adderades namnet Rekord, och i dagligt tal försvann namnet Olympia.

Bild 2. Bilen är av årsmodell 1958. På den tiden började man tillverka nästa års modell efter semestrarna året innan. Bilen tillverkades troligen redan i september 1957.

Tyska OPEL och även tyska FORD ägdes sedan 1920/30-talet av General Motors respektive Ford i USA. Deras europeiska bilar bar från mitten av 50-talet dragen av sina amerikanska ”storabröder”. Rekordens design är mycket USA-inspirerad och bär tydliga drag av 1955 års Chevrolet, speciellt sedd bakifrån. Den var också en av de första europeiska bilarna med så kallade panoramaruta, gemenligen av folkhumorn döpt till ”knäknäckarrutan”.


Den för Europa ”fräcka” designen blev en stor succé och modellen behölls oförändrad i tre år. År 1959 var Opel Rekord den mest sålda personbilen i Sverige. Priset 1958 var 10.000 kr och en Volvo PV kostade då ca 12.000 kr. I jämförelse med konkurerande bilar var Rekorden rymlig, kupén var ljus och luftig, värmen var mycket bra och sommartid kunde man få in ordentligt med friskluft. Den var som standard utrustad med klocka vilket inte var alldeles vanligt på den tiden.


Tyvärr var Opels bilar rostbenägna, om de inte tvättade ofta och noggrant, speciellt underredet. Folkhumorn var även här snabbt framme och döpte bilarna till ”Gevalia lättrost” eller ”mörkrost”, alltefter den aktuella bilens tillstånd. Detta rykte har förföljt Opel ända in i våra dagar.

Bild 3. Stilstudie i Opel-design, faktiskt lite lik Chevrolet Bel Air från 1950-talet, som Rune nämner (kommentar av undertecknad).

Mekaniskt är konstruktionen tämligen enkel, en 4-cylindrig motor på 52 hkr, 3-växlad låda, och med en tjänstevikt på bara 980 kg räckte detta ganska bra. Som kuriosa kan nämnas att vindrutetorkarna drivs av kamaxeln vilket innebar att ju fortare motorn går desto snabbare slår torkarna. Det var ju ändå en fördel mot de vakuumdrivna torkarna som var vanliga under denna tid, och som stannade när man gasade på.


Bilen registrerades den 28 januari 1958 av en snickare från Ljungbyhed och har bara gått ca 9000 mil under sina drygt 50 år.

Rune Öström, Rosersberg, 2011-11-06

Rune bifogade lite extra material ur sina samlingar, angående Opel. Det är ett gränsfall ifall man idag vågar återge detta. Det får betecknas som bilkulturhistoria.


Då det begav sig, ungefär år 1960, var det inte lika vanligt som idag att både män och kvinnor kör bil, underförstått att män satt bakom ratten. Snarare torde ju kvinnor köra bil bättre än män, i alla fall lär de vara mindre drabbade av olyckor enligt modern statistik. Det må vara hur det vill med den saken, men när Opel skulle lansera en ny Rekord vände man sig till de kvinnliga bilförarna. Opel vågade inte direkt appellera till kvinnorna utan budskapet gick omvägen via mannen. Idag är det svårt att förstå detta resonemang, men kring 1960 var det fullt naturligt. Vi tar oss här friheten att återge lite text i annonsen. Själva annonsen är rimligen behäftad med copyright, men texten vågar vi skriva i klartext. 

LUGN I STORMEN!
En Opel är så lättkörd att även Er fru kan köra den!
Hör Ni till dem som sitter med hjärtat i halsgropen de gånger Er fru får låna ratten? Ni vet att farliga situationer k a n inträffa – hur försiktigt Er fru än kör! Byt vagn till Nya Opel Rekord och Ni kan känna Er lugn!
Och inte behöver Ni skämmas heller! Med en Opel Rekord klarar Er fru galant alla parkeringsmanövrer – man ser lätt vagnens alla hörn. Så ta av Er solglasögonen och titta på Nya Opel Rekord! Gör det Nu!

Bild 4. En bild i sammanhanget – med kvinnan bakom ratten.

Något som Opel inte kände till vid början av 1960-talet var att deras Rekord var så lättkörd att även en 2-åring kunde hantera den. Bildbevis ses nedan. Familjen Engström köpte en ny Rekord 1960 som kördes ett par år. Undertecknad har en del minnen av bilen, i synnerhet att den var lättkörd.

Bild 5. Även en 2-åring kan köra en Opel Rekord. Här ses skribenten just ha avslutat en långkörning. Bilen var glänsande mörkblå.


Gunnar Engström, 2011-11-08

 

Har Du något att berätta? Maila Din berättelse eller artikel till redaktionen.